-

peter15k

Niemcy przegrywają z USA, decydująca rola banków inwestycyjnych … czyli konfrontacja lekkoatletyki i robotyki.

Niemcy przegrywają technologiczny wyścig z USA. Wyłączenie gospodarki na skutek zagrożenia wirusowego spowodowało przerzucenie się konsumentów na handel internetowy. Co więcej konsumentom się to spodobało. Amazon zwiększył obroty trzykrotnie. Koncepcja niemiecka polegała na utrzymaniu dominacji poprzez opanowanie dystrybucji produktów i utrzymanie niskich kosztów pracy na swoich „peryferiach” mających być zapleczem taniej siły roboczej. Rozwój USA finansowany jest emisją długu. Dlatego próbujący „kłusować” w tym bankowym rejonie Deutsche Bank został zaoorany i zmuszony do zwolnienia 18 tysięcy swoich pracowników ratując się przed bankructwem. Ma utopione 48 bilionów USD w tzw. instrumentach pochodnych. Być może próbowali walczyć z Amazonem zamawiając tam np. jeden tani ołówek co z całą pewnością nie mogło pokryć kosztów pakowania i transportu do Niemiec pomimo taniego Polaka, który go pakował a Deutsche Post dostarczał bo i tak nie wiadomo jakie Amazon ma dochody bo podatków i tak nie płaci. Polak trenuje więc biegi lekkoatletyczne pchając wózek w Amazonie z ołówkiem zamawianymi przez Niemca. W niemieckich firmach biega także jednak pchając rozklekotany i zdekapitalizowany wózek. Różnica polega na tym, że w Amazonie jest kontrolowany przez sztuczną inteligencję. Polacy muszą więc biegać i „arbeitać” szybciej. Amerykanie jednak wyprzedzają Niemców o lata świetlne i zastąpią bieganie z wózkiem czymś takim:

https://www.youtube.com/watch?v=V8877lOMPSY

Dlatego w rywalizacji kosztowej Niemcy przegrają i wtedy czas przyjdzie czas na rozgrywkę bankową. Metodami z palety działań bezpruderyjnych bankierów inwestycyjnych zostaną postawieni do pionu. Zagrożenie hostile takeover czyli wrogiego przejęcia zmiękczy Niemców dostatecznie. Wtedy w Berlinie…

https://www.youtube.com/watch?v=PIAXG_QcQNU



tagi:

peter15k
10 czerwca 2020 21:28
37     1949    4 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

Krzysiek @peter15k
10 czerwca 2020 22:15

Akurat problemy Deutsche Banku zaczęły się dużo wcześniej. Trudno powiedzieć coś o głębszych sprężynach, ale to co było widać na powierzchni to jego zaangażowanie na rynku derywatów, które w 2015 wynosiło 55 bln euro!!! Była to (wtedy) dwudziestokrotność PKB Niemiec! 70 % wszystkich derywatów opiewało na stopy procentowe, a ich głównym zabezpieczaniem były obligacje rządowe.  Już wtedy spece od finansów przewidywali, że upadnie. Chyba dwa lata temu zamknęli praktycznie wszystkie odziały w Polsce. Obecnie to zombie podtrzymywane decyzją władz Niemiec. (TBTF, too big to fail).

zaloguj się by móc komentować

umami @peter15k
10 czerwca 2020 23:23

Chłopcy i ich fasynacje Gwiezdnymi wojnami. Kolejne zaorane pokolenie, żyjące wizją robotów, wykonujących pracę za człowieka. Najbardziej podoba mi się to programowanie robota, żeby coś zrobił. Ile to trwa? Może prościej samemu podnieść paczkę niż psuć sobie wzrok przed komputerem a i przy okazji człowiek się porusza.

Co do wykańczania tego czy siamtego banku, to zwykły darwinizm. Jak już załatwią DB, to kto następny na liście?
I z czego tu się cieszyć? Może powinniśmy jednak torpedować zapędy monopolistyczne Amerykanów?
Ile czasu będą żyli na koszt całego świata?

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @peter15k
11 czerwca 2020 00:32

Pytanie odnosnie pierwszego filmiku:

ile kosztuje wyprodukowanie takiego sztucznego pracownika?

Fakt, ze nie trzeba mu placic, ale ile ten gosc kosztuje i ile Boston Dynamics liczy sobie za niego?

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @umami 10 czerwca 2020 23:23
11 czerwca 2020 00:33

"Może powinniśmy jednak torpedować zapędy monopolistyczne Amerykanów?
Ile czasu będą żyli na koszt całego świata?"

Mam wrazenie, ze jeszcze dlugo.

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @umami 10 czerwca 2020 23:23
11 czerwca 2020 00:35

"Może prościej samemu podnieść paczkę niż psuć sobie wzrok przed komputerem a i przy okazji człowiek się porusza."

Powymyslali te durackie maszyny bo sily w recach nie mieli.

zaloguj się by móc komentować

adamo21 @peter15k
11 czerwca 2020 02:55

Człekokształtne roboty (USA) to pestka i holyłudzka zabawka w porównaniu do zautomatyzowanych montażowni (D).

zaloguj się by móc komentować

Pioterrr @umami 10 czerwca 2020 23:23
11 czerwca 2020 07:33

Kiedyś komputery programowano za pomocą kart perforowanych, a poprawianie błedów polegało na pracy z żyletką. Teraz wystarczy kilkanaście ruchów myszką i mamy gotową aplikację. Więc o łatwość zlecania zadania zadań bym się nie martwił. Mamy przecież już np. Siri. A to dopiero początek.

zaloguj się by móc komentować

peter15k @Szczodrocha33 11 czerwca 2020 00:32
11 czerwca 2020 08:25

Oczywiście, że dużo ...teraz - ale Amerykanie "lubią" masową produkcję i sprzedaż co obniży koszt jednostkowy. Ten robot to tylko przykład bo w rzeczywistości w przypadku logistyki będą . ba już są stosowane mniej spektakularne roboty automatyzujac cały proces dostarczania towaru. 

https://www.youtube.com/watch?v=4DKrcpa8Z_E

to oznacza oczywiście redukcję miejsc pracy w magazynach, w których pracuje teraz armia pracowników. Koszt robotyzaci będzie malał a pracownik będzie za drogi .

 

zaloguj się by móc komentować

peter15k @Krzysiek 10 czerwca 2020 22:15
11 czerwca 2020 08:44

Akurat Deutsche Bank miał z powodu derywatów spektakularne problemy jakby banki amerykańskie nie miały tego w bilansach.  Wydaje się, że  było to przycinanie niemieckich ambicji tak jak wykrycie fałszowania danych o emisji spalin w Volkswagenie.  Przykładowo  w akcji "Polska bezgotówkowa" najbardziej aktywna jest firma e-service, która jest związana z amerykańską firmą EVO payments Inc a to z kolei  biznes Deutsche Banku w USA. W Polsce więc z punktu widzenia lokalnego  Public Relations  jest to amerykańska firma. Co innego z Chińczykami bo ich nie dało się tak przyciąć...

zaloguj się by móc komentować

peter15k @umami 10 czerwca 2020 23:23
11 czerwca 2020 08:51

Nie ma się z czego cieszyć ale nie mamy na to wpływu bo to biznes. W tym wszystkim liczy się  zysk. Stąd też płyną koncepcje wszystkiego co przeszkadza w totalnej konsumpcji z degeneracją moralną człowieka włącznie. Przerzucanie się na dostawy do domu przez internet prowadzi do przejmowania dotychczasowych kanałów dystrybucji towarów i "przycina" dotychczasowych producentów.

zaloguj się by móc komentować

peter15k @adamo21 11 czerwca 2020 02:55
11 czerwca 2020 08:55

Oczywiście człekokształtne roboty to tylko spektakularny przykład pokazujący jednak technologiczny poziom w tym zakresie. Pewnie większe zastosowanie będą miały do celów wojskowych.

zaloguj się by móc komentować

peter15k @Szczodrocha33 11 czerwca 2020 00:33
11 czerwca 2020 08:58

Rywalizacja finansowana kredytem idzie teraz w kosmos a długi to zapis księgowy i jest elementem presji politycznej na rządy i ludzi.  Dlatego Chiny są tu głównym problemem dla USA a Niemcy mają być podporzadkowani. 

zaloguj się by móc komentować

Dymitr @peter15k
11 czerwca 2020 09:11

Chiny zapłacą za wirusa i przestaną być problemem'

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @peter15k
11 czerwca 2020 09:17

Wtedy, kiedy już się będzie wydawało, że to koniec, Amerykanie poklepią Niemców po plecach i dadzą im drugą szansę. Pod warunkiem, że nie będą więcej niegrzeczni

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @peter15k
11 czerwca 2020 09:26

System walutowy, został wymyślony na konferencji w Bretton Woods w 1944 roku,a od czasów  Nixona w 1971 r. zachwiał się ,z powodu formalnego wówczas pokrycia dolara w złocie. W statucie MFW złoto, mimo że traktowane na równi z walutami rezerwowymi, nie mogło już być używane do rozliczeń  pieniężnych. To oznaczało koniec Bretton Woods.Dalej mamy  Bretton Woods II, który trwa do tej pory. Oraz dziwne manewry "zapisu"pieniądza wirtualnego.Rzeczywiście Chiny stały się problemem dla USA,bo  Chiny przestają być dostarczycielem kapitału dla USA i innych bogatych krajów ... przepychanka USA z Chinami dopiero się zaczęła....

zaloguj się by móc komentować

peter15k @gabriel-maciejewski 11 czerwca 2020 09:17
11 czerwca 2020 09:31

Dokładnie tak. Niemcy mają 50 % PKB z eksportu więc przycięcie dochodów eksportowych jak to miało miejsce w przypadku VW odbija się od razu w niemieckich dochodach. No chyba, że przesadzą i wywołają tam jakąś dużą rececję. No to wtedy może pojawi sie w Berlinie jakiś drugi Ernst Röhm a problemu z rekrutacją zwolenników wg swoich upodobań tam nie będzie miał. 

zaloguj się by móc komentować

Paris @peter15k 11 czerwca 2020 08:51
11 czerwca 2020 09:39

Dokladnie tak...

... wlasnie wczoraj kurier przywiozl mi zamowione 4 pary butow z dwoch portali zakupowych  "zebraneo"  i  "eobuwie.pl".  Kosztowala mnie ta "przyjemnosc"  900 zlotych. 

Pierwszy servis - przesylka trwala 3 tygodnie  !!!...  towar czysty,  prymitywny  "chinczyk" - pomimo bardzo atrakcyjnych zdjec na portalu - zwyczajnie  to chlam  do wyrzucenia, bo do  chodzenia to sie nie nadaje...

... drugi servis - przesylka 4 dni,  towar zdecydowanie lepszej jakosci,  ale nie "powalajacej na kolana"  !!!

W sumie -  z tych 900 zlotych i zamowionych 4 par butow mam tylko 2 pary zdatne do chodzenia... i  300 zeta w plecy  !!!   Tak wiec ja juz na "zakupy internetowe z dostawa do domu"  porywac sie juz nie bede... wole stracic troche wiecej czasu,  pojsc do butiku,  buty zobaczyc i przymierzyc...

... ogolnie ten "zachwalany" w internecie towar -  TO  STRASZNA  LIPA...  i  co tu duzo pisac  BADZIEW  i  TANDETA  !!!

zaloguj się by móc komentować

tadman @peter15k 11 czerwca 2020 08:44
11 czerwca 2020 09:42

W zeszłym roku sprzedawczyni w Dreżnie była zaskoczona płaceniem za zakupy telefonem. Niemcy opornie przechodzą na płatności bezgotówkowe, a u nas oprócz karty, telefonu widziałem też płatności zegarkiem, że o przelewach elektronicznych nie wspomnę. W Polsce prawie 2/3 transakcji bezkotówkowych to płatności kartą, a pozostała część to przelewy. W roku 2018 43% wszystkich płatności to płatności bezgotówkowe. Z powodu koronawirusa zapewne ten udział płatności poszybował w górę. Jako ciekawostkę podają, że płatności bezgotówkowe najbardziej popularne są w Skandynawii i to tak, że od 2016 roku Dania wstrzymała emisję banknotów.

zaloguj się by móc komentować

tadman @Paris 11 czerwca 2020 09:39
11 czerwca 2020 09:47

Paris, powinnaś wiedzieć, że w przypadku zawartcia transakcji poza siedzibą firmy masz czas 14 dni na zwrot towaru, nawet bez podawania przyczyny odstąpienia od umowy. Są w sieci znormalizowane formularze odstąpienia od umowy, do tego dołączasz towar i paragon, bo jeśli kupiłaś na fakturę to przepadło i nic się nie wskóra, chyba, bo zasze kupuję na paragon. Masz w plecy kilka złotych za paczkę. Jeśli nie podano adresu zwrotu to najlepiej zadzwonić, bo często zwroty idą wprost do magazynu, a to często inny adres.

zaloguj się by móc komentować

peter15k @Paris 11 czerwca 2020 09:39
11 czerwca 2020 09:54

Istotnie zakup w necie bez "dotknięcia" towaru ma wady. No ale są firmy w których zwroty nie są problemem  bo to kwestia  kosztów finansowych i czasowych zwrotu. Znajomy kupił  i-phona Appla za dobrych kilkaset złotych taniej przez Amazona. Tak więc wygrają firmy ( już wygrywają np pewna sięć z konfekcją ) pilnujące jakości i nie robiące problemów ze zwrotem.  Każdy jak cos zamiawiał w necie ma doświadczenia kupienia badziewia ale także trafił mu sie dobry towar. To już będzie stały element naszych zakupów. Trzeba pamiętać też o asortymencie. Zakup upatrzonej pralki czy lodówki w sklepie jest trudny ze względu na koszty składowania i najmu powierzchni handlowej. Przez internet  upatrzony towar czeka na wysokim składzie. Wszystko rozegra się w organizacji zwrotu towaru i jakości produktu.

zaloguj się by móc komentować

Paris @tadman 11 czerwca 2020 09:47
11 czerwca 2020 09:57

Dziekuje, Ci Tadman'ku,...

... za  to  info - wazne info,  ale  ja  nie  jestem  zbyt  biegla  "w internecie",  musialabym angazowac siostre i bujac sie z tym ponownym wysylaniem-zwrotem,  potem czekanie - jak mniemam - na zwrot kasy... ja te zlodziejska strate przezyje,  ale  KONIEC  z zakupami przez internet...

... bo to naprawde LIPA  i zwykle  NACIAGANIE  ludzi na kase  !!!

No i szkoda mojego zdrowia i czasu... ale tak to bywa jak chce sie  miec cos  LATWO  !!!   Kolejna nauczka dla mnie.

zaloguj się by móc komentować

Paris @peter15k 11 czerwca 2020 09:54
11 czerwca 2020 10:03

Tak...

... mysle, ze walka o jakosc dopiero sie rozwinie,  bo zbyt duzo jest  TANDETY... co mnie osobiscie doprowadza do  "szewskiej pasji", bo lubie rzeczy trwale i bardzo dobrej jakosci... i licze sie z tym, ze musze zaplacic dobra cene...

... a tu w moim przypadku  byl  ZONK... czyli  smiec-but  !!!

Naprawde, dobrze sie zastanowie przed kolejnymi zakupami "w internecie  i  z dostawa do domu"  !!!

zaloguj się by móc komentować

tadman @Paris 11 czerwca 2020 09:57
11 czerwca 2020 10:03

No, Paris, nie poznaję Ciebie. Bezradna? Wysyłasz paczkę z dokumentami, podanym sposobem zwrotu gotówki i szlus, a pieniądze wydajesz u Gospodarza i tak od butów do kultury wyższej. :)

zaloguj się by móc komentować

Mk89 @peter15k
11 czerwca 2020 10:44

Amazon cały czas nie wyszedł poza sferę bajkowej wizji. Pomysł przejęcia całego handlu jest na pewno doskonałym sposobem na znajdowanie inwestorów, ale czy to jest wykonalne nadal nie wiadomo.

Do niedawna wydawało mi się , że głównym celem wymyslenia pojęcia sztuczna inteligencja było konstruwanie nowego wzorca demokracji opartego  decyzjach supermózgów elektronowych , po fazie rządów naszych przedstawicieli i kolejnej fazie rządów niezawisłych sędziów. Dzisiaj wydaje mi sie , że to jest nowa wersja reaganowskich wojen gwiezdnych polegajcych na wpedzaniu przeciwnika w astronomiczne ,niepotrzebne koszty. Celem  środowisk  do łatwego tworzenia aplikacji jest chyba wyłapywanie dobrych , cudzych pomysłów.  Jak na razie nie udaje się zrobić dobrze działającego i mające walory handlowe  oprogramowania bez mrówczej pracy tysięcy programistów.  

zaloguj się by móc komentować

zkr @peter15k 11 czerwca 2020 08:55
11 czerwca 2020 11:04

Te zabawki juz wychodza z laboratoriow.
Czy nam sie podoba czy nie beda wszechobecne.
Boston Dynamics wypuscil m.in. Spot'a, komercyjnego robota do roznych zastosowan w trudnych warunkach:

https://www.youtube.com/watch?v=wlkCQXHEgjA

Ale w Singapurze testowano go do pilnowania "dystansowania spolecznego" :(

https://www.youtube.com/watch?v=2DJmIjKtVkA

Chinczycy robili pokazy z wykorzystaniem roju dronow:

https://youtu.be/4mHDDG3FCjs?t=83

ale jak najbardziej moze to miec zastosowanie militarne:

https://youtu.be/p1eWmE3draU?t=34

Najgorsze jest to, ze wraz z postepujaca miniaturyzacja nie bedziemy wiedziec gdzie i kiedy AI czuwa nad nami.

zaloguj się by móc komentować

zkr @peter15k 11 czerwca 2020 08:55
11 czerwca 2020 11:13

Przelomem jest wygrana AI w go:

https://pl.wikipedia.org/wiki/AlphaGo

Na pewnym poziomie maszyna uczyla sie grajac przeciwko sobie.

zaloguj się by móc komentować

peter15k @peter15k
11 czerwca 2020 11:40

Obawiam się, że Amazon wcale nie jest bajkowy bo zautomatyzowane magazyny już funkcjonują i są  instalowane nawet u nas przez firmy produkcyjne.  Logistyka Amazona jest organizowana w oparciu o lokalizację portów lotniczych i cargo. Wszystko jest realizowane w oparciu o procesy. W przypadku długów cały problem polega na tym, że można obciąć długi o połowę i nic się nie stanie. Wynika to z faktu, że produkcja pieniądza odbywa się w oderwaniu od realnych transakacji za pomocą tzw inżynierii finansowej. Ten system funkcjonuje jednak tylko jak jest kontrolowany globalnie najlepiej z jednego centrum decyzyjnego. Pojawienie się silnych Chin zaburzyło tą sytuację.   No tylko co wtedy zrobić ze świadomoscią i presją wywieraną na dłużnika aby długi spłacił. Dłużnik się całkowicie wymyka spod kontroli.  Trzeba by było mu resetować umysł. Żyjemy w okresie przejściowym, w którym kwestionuje się ten projekt. Gwiezdne wojny to pomysł rozkręcenia koniunktury oczywiście na kredyt. Warto zwrócić uwagę na zamieszki w USA z udziałem Antify. Aktywiści tej organizacji brali udział w organizacji zamieszek jako reakcji na marsz niepodległości. Co z tego wszystkiego wyniknie to zobaczymy.

zaloguj się by móc komentować

tadman @peter15k 11 czerwca 2020 11:40
11 czerwca 2020 11:44

Chłopcy do wynajęcia. Nie zdziwiłbym się, gdyby okazało się, że to ekologiści, którzy w okresach posuchy przyjmują inne zlecenia.

zaloguj się by móc komentować

peter15k @BTWSelena 11 czerwca 2020 09:26
11 czerwca 2020 12:56

Chińczycy ewidentnie stosują się do rosyjskiego przysłowia "тише едешь, дальше будешь" czyli im ciszej jedziesz tym dalej zajedziesz.  Ich działania można zauważyć po skutkach. To całkowite przeciwieństwo hucpy. 

zaloguj się by móc komentować

Paris @tadman 11 czerwca 2020 10:03
11 czerwca 2020 14:37

No...

... nie taka calkiem bezradna,  ale bardziej leniwa i wkurzona  !!!

Ale juz,  Tadman'ku,  sprawa jest zalatwiona... siostrzeniec sie tym zajmie bo od poniedzialku ma wolne.  Pomyslalam sobie, ze ten "zwrot" przeznacze wlasnie na 2-tomowy "handel Moskowy" w Polsce, no i jeszcze cos ciekawego dobiore od Pana Gabriela...

... od Pana Gabriela ksiazki przychodza  w  max.  3  dni...  sa bez zarzutu  !!!

Ale wczoraj bylam tak zszokowana tym badziewem, ze z nerwow to zadna robota mnie sie juz nie trzymala do konca dnia... ja nie wiem jak oni moga taki badziew ludziom wysylac  w tym calym  "zebraneo"... naprawde pierwszy raz sie z czyms takim zetknelam  !!!

A zatem przestrzegam wszystkich przed czytelnikow przed takimi pochopnymi "zakupami".

zaloguj się by móc komentować

Paris @Mk89 11 czerwca 2020 10:44
11 czerwca 2020 14:43

Sadze, ze...

... sie Pan nie myli  !!!

A  temu  Amazon'owi  ktos  powinien  dobrac  sie  do  tylka  i  zmusic do placenia podatkow  !!!   W kazdym badz razie nie zamierzam zostawac klientem rozwalajacego wszelki rynek  Amazon'a.

zaloguj się by móc komentować

Paris @tadman 11 czerwca 2020 11:44
11 czerwca 2020 14:52

Tak...

... i  oczywiscie od SOROS'a  !!!

zaloguj się by móc komentować

umami @peter15k
11 czerwca 2020 16:19

Z pożytecznych robotów ponoć dobry jest ten, który jeździ po podłodze i odkurza, obijając się o stoły i krzesła, ale robi to ponoć dobrze :) Moja znajoma chwali a mi by się taki przydał, to bym nie tracił czasu na odkurzanie. Ale drogi skurczybyk. A to taki mały dysk za parę stówek a taki uczłowieczony to pewnie kosztuje fortunę. I po co takiego pchać na magazyn, żeby paczki przenosił? W kosmos lepiej go posłać, dosłownie i w przenośni :)

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @peter15k 11 czerwca 2020 12:56
11 czerwca 2020 16:22

Dokładnie Peterze. Chińska polityka ,a konkretnie Xi Jinping zerwał z długoletnią chińską doktryną kamuflażu ,pokazując mocarstwowe ambicje.Prezentuje się jako obrońca globalnego ładu. W słynnym przemówieniu z Davos z 2015 r. przedstawił Chiny jako nowego czempiona globalizacji i obrońcę wolnego handlu. Nowy ład .... a  świat marzy ,aby pogrążyć się w błogim handlu i konsumpcji. Chińczycy są wszędzie i kładą swoje trzy grosze na każdym kontynencie,inwestując ogromne sumy,hmn..wprost kolonizując Europę.Prowadzą interesy z reżimami Afryki,które powodują fale uchodźców,lecz są spokojni,bo przecież uchodźcy nie schronią się w Chinach. Amerykanie zrozumieli, że wyrasta pretendent, który chce ich wyrzucić z pozycji numer 1 na świecie.

zaloguj się by móc komentować

umami @peter15k 11 czerwca 2020 11:40
11 czerwca 2020 16:31

Bardzo mi się podoba ta informacja w kontekście starego sloganu nowe miejsca pracy a propos tego cudownego nowego portu, CPK. Też na kredyt i też będą tam roboty pracowały — podobne do ludzi, Polacy (piszę to żartem, proszę się przypadkiem nie obrażać i nie łapać za/na jakieś antypolonizmy; pokpić sobie chyba można?).

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @peter15k 11 czerwca 2020 09:54
11 czerwca 2020 17:02

"Istotnie zakup w necie bez "dotknięcia" towaru ma wady."

Nie tylko zakup w necie.

Kilka lat temu gdy bylem w Polsce siostra jako prezent kupila mi buty w calkiem eleganckim sklepie w galerii handlowej.

Za jakies 400 zlotych, byla wyprzedaz.

Zaczalem w nich chodzic, rozlatywaly sie juz po 3-4 miesiacach.

Od tamtej pory w Polsce kupuje juz tylko ksiazki. I piwo.

zaloguj się by móc komentować

peter15k @Szczodrocha33 11 czerwca 2020 17:02
12 czerwca 2020 14:13

Warto spróbować polskich producentów np Wojas. W centrach handlowych mają duże czynsze i sprzedają tanią chińszczyznę. 

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować