-

peter15k

Spółki skarbu państwa – urząd zatrudnienia czy bastion patriotyzmu ?

W klasycznym konserwatywnym podejściu podkreśla się, że własność prywatna firmy zapewnia jej największą efektywność i jest źródłem zamożności obywateli.  Spółki skarbu państwa w zależności od tego kto akurat wygrał wybory traktowane są jako urząd pracy czyli źródło intratnych posad dla biurokracji, która akurat wygrała wybory.  Sfera budżetowa ma wtedy okazję do umieszczenia tam swoich rodzin i znajomych. Jest także formą nacisku politycznego poprzez etat, który jest najsilniejszą  „walutą” proponowaną w zamian za lojalność począwszy od  urzędników aż po sędziów. W sytuacji patologicznego bezrobocia, z którym na skutek prywatyzacyjnej  wyprzedaży majątku mieliśmy do czynienia przez lata etat miał cenę wysoką.  Spokój społeczny uzyskano wypychając 2 mln bezrobotnych na zachód w tym 25 000 lekarzy,  szukających płacy porównywalnej do kolegów na zachodzie. Nie wyjechali jednak profesorowie uczelni np. medycznych i nie tylko , którzy mogli tworzyć dynastie rodzinne na swoich uczelniach. Alternatywą pracy były wtedy Biedronka, wózek widłowy albo pchanie wózka z towarami w Amazonie.  Trzeba mieć świadomość że tzw. inwestorzy zagraniczni nie wchodzą do Polski po to aby kreować etaty nieprodukcyjne tylko w związku z niższym kosztem płac i kwalifikowanym tańszym pracownikiem.  Sytuacja spółek skrabu państwa jako źródła  etatu była zawsze taka sama niezależnie od opcji, która sprawowała władzę. Stąd obecne ataki są tylko politycznie motywowaną hipokryzją ( mówiąc kolokwialnie jest to „ rżniecie głupa”).  Nic nie zastąpi tworzenia firm we własnym kraju i kreowania w ten sposób rynku pracy. 

Jest jednak problem. Tym problemem jest to co się utworzyło globalnie w związku z kreacją czyli drukowaniem pieniądza wirtualnego i kredytowego  nie związanego z realnymi transkacjami, opartego także na tzw. inżynierii finansowej.  Ten gigantyczny pieniądz kraży po świecie chcąc przejmować realne aktywa – grunty, nieruchomości, firmy.  Jeżeli ktoś proponuje przykładowo właścicielowi zakup jego firmy za wielokrotność jej realnej wartości to czy nie skorzysta z tej okazji ?

Przykłady sprzedaży przez tzw. „ojca założyciela” czyli twórcy firmy i marki są znane. Może na przykład wykorzystać zdobyty kapitał w celu realizacji własnych marzeń. Przykładem są kosmiczne projekty Elona Muska.

Kapitał wirtualny może przejąć całkowitą władzę nad podbitym finansowo terenem mając w swoich rękach wszystkie aktywa  i pracę.  W naturalny sposób może zbijać cenę, co ma dzisiaj miejsce w związku z covidem i przejąć aktywa taniej.  Czyli własność prywatna obecnie nie chroni w pełni terytorium przed podbojem. Czy chronią spółki skarbu państwa ?  To zależy od tego kto przejmie te firmy w ramach procesu wyborczego i jakie mechanizmy oporu przed wyprzedażą realnego majątku narodowego zadziałają w praktyce. No i oczywiście co zrobi z tymi aktywami później.



tagi:

peter15k
21 marca 2021 10:45
40     1839    6 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

stanislaw-orda @peter15k
21 marca 2021 11:04

Jest to urząd zatrudnienia dla  kreatorów  "bastionów patriotyzmu".

zaloguj się by móc komentować

peter15k @stanislaw-orda 21 marca 2021 11:04
21 marca 2021 11:12

Kreacjoniści bedący bastionem patriotyzmu zamieniają się rolami i obsiadają etaty. Niestety jest spora część społeczeństwa szukająca sukcesu finansowego w przypięciu się do każdej opcji, która zagwarantuje profity. Trzeba to wkalkukować w ryzyko.  

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @peter15k
21 marca 2021 12:09

Bardzo trafny tytuł,lecz spółki skarbu państwa to przejściowy etap,podnoszący ciśnienie ludziom w sposobie zatrudniania. Myślę,że dzisiaj liczy się inżynieria finansowa. Rozwój technologii w XXI wieku to błyskawiczne tempo w tej dziedzinie.Widzi się to nawet w prężnie rozwijanych pożyczek  pozabankowych online. Co niedawno należało do sfery SF....

Inżynierię finansową,gdzie podstawą są  bazy danych,na swoją korzyść adoptowali w pierwszym rzędzie kreatorzy nowego ładu.....

Ci wielcy,jak  Elon Musk mogą pozwolić sobie realizować swoje futurystyczne wizje. Niektórzy nazywają go ekscentrykiem, inni zaliczają Muska do największych wizjonerów w historii....
 

 

zaloguj się by móc komentować

pike @peter15k
21 marca 2021 12:21

Dzięki aktywności Morawieckiego mamy w Polsce już biura banków

Goldman Sachs i JP Morgan. Zasoby finansowe tych banków i dostep do nich

wielokrotnie przekraczają możliwości Polski. Polska nie ma szans z nimi....

Zapewnie niedługo włączą sie do rozwiązywania polskich problemów...

Grecji tak pomagają, że podobno już jedna trzecia Grecji należy do Goldmana.

 

zaloguj się by móc komentować

peter15k @pike 21 marca 2021 12:21
21 marca 2021 12:39

Trudno zabronić Goldmanowi i Morganowi otwierania biur w W-wie skoro tego chcą ( no bo z jakiego paragrafu  ? ).  Nie wiem co ci bankierzy inwestycyjni zamierzają ale może to też jest związane z brexitem. Są teraz cały czas w w Unii -  w Warszawie. Pisałem kiedyś o ministrze przemysłu Niemiec który wspomniał, że państwo będzie wspomagać ich firmy w przypadku  prób nieprzyjaznego przejęcia.  Czyli przewidywali takie próby. Zaangażowanie Deutsche Banku w lipne produkty ( derwaty ) przekraczało wielokrotnie PKB NIemiec - "banki tak mają"... Co do naszego rynku - mają bliżej, nawet nie musza dzwonić... Kazio Marcinkiewicz też robił karierę bankowca inwestycyjnego a miał jedynie jako swoje aktywa w smartfonie numery telefonów polityków i to wystarczało na spędzenie czarujących chwil w Londynie.

zaloguj się by móc komentować

peter15k @BTWSelena 21 marca 2021 12:09
21 marca 2021 12:41

Na Muska się skarżą astronomowie bo tam latają całe stada jego satelitów i nie można normalnie pracować z teleskopem.

zaloguj się by móc komentować


pike @peter15k 21 marca 2021 12:39
21 marca 2021 14:23

Obecny nowy premier Włoch Draghi, to długoletni pracownik u Goldmana...

Zwyczajowo w administracji kolejnych prezydentów USA zatrudniani są

byli pracownicy Goldmana. Byli wysokiej rangi pracownicy CIA przechodą

na emerytury do  dużych banków ........

zaloguj się by móc komentować


pike @stanislaw-orda 21 marca 2021 14:31
21 marca 2021 14:39

I to jak. Widać jakich premierów doczeka się Polska...

zaloguj się by móc komentować

ThePazzo @peter15k
21 marca 2021 19:46

Świetny tytuł. Brawo! Jest jedna ważna kwestia, którą trzeba dodać.

Prywatne firmy są inaczej zarządzane i mają inne wyniki niż państwowe.

np. kopalnia w Polsce państwowa idzie do likwidacj a po jej zakupie przez prywate działa dalej i przynosi zyski.

Można powiedzieć - "ukradziona" w ten sposób ale nie zawsze tak musi być.

Podam przykład pracy w znienawidzonym TVN i kochanej TVP.

Do tego samego wydarzenia z kategorii obsługa news jadą 2 ekipy.

Nagrać krótki materiał, który potem się pokazuje w TV. 

Z TVN jadą 2 osoby - kamerzysta i prezenter a TVP 8 osob. Czyli + 6 etatów - koszty?

To mi opowiadała osoba, która pracowała w TVP i W TVP jako technik.

Molochy państwowe to monopole i oligopole mające zagwarantowaną pozycje na rynku. 

Firmy prywatne muszą walczyć o przetrwanie. 

Taki przykład z Orlen - zakontraktował ropę po 145 usd za baryłke - w szczycie. Prywatna firma po takim błedzie upadłaby a właściciel strzelił sobie w łeb z rozpaczy - Orlen dalej działa a prezes, który to podpisał dostał wielomilionową odprawę.

Precz z państwowymi firmami. Czy sie nazywają PGR czy Orlen. 

Co to jest za pomysł by konkurować nacjonalizowaniem gospodarki z prywatnymi gigantami? No jak sie nie pozwoliło na powstanie i rozwój prytwatnych to coś trzeba robić żeby etaciki rozdać i jeszcze tą obłude nazwać patriotyzmem...

Tylko, że największe na świecie firmy są prywatne. I są dobrze zarządzane.

 

  

zaloguj się by móc komentować

peter15k @ThePazzo 21 marca 2021 19:46
21 marca 2021 21:06

"Tylko, że największe na świecie firmy są prywatne. I są dobrze zarządzane"

Różnie bywa . Firmy prywatne lepiej optymalizują koszty. Największe na świecie firmy dziś to są korporacje mające akcjonariat rozproszony czyli bez właściciela ( zarządzene przez konkurujace wewnętrzne lobbies - polityczno-obyczajowo- plemienne. Korporacje są zarządzane przez managerów,których profity zależą od ceny akcji których są posiadaczami. Nie czują żadnego związku z firmą bo mogą bez problemu przeskoczyć do konkurencji.  Są też specyfiki narodowe - np we Włoszech jest jeszcze sytuacja firm rodzinnych, w których jak się tam pracuje od właściciela do portiera to pracuje się "dla rodziny"( jakby to podejrzanie w kontekście włoskim nie wyglądało ... )  To zadziałało w przypadku Fiata, który stanął na nogi po bolesnym procesie restrukturyzacji.  Zależy to także od fazy rozwoju firmy - niektórzy nie umieją zarządzać dużą firmą.   Należy mieć nadzieję, że prywatne kopalnie nie optymalizują kosztów ...kosztem bezpieczeństwa bo na kopalni w każdej chwili można sie zabić  - byle "śrubka" waży z tonę. Niemcy mają swoje problemy  -  Jest taka książka - Günter Ogger "Zera w garniturach"...  Generalnie wszystkie podmioty powinny działać w takich samych regułach gry z tym, że firmy państwowe nie mogą czerpać specjalnych "profitów"  ze swojej "państwowości".  Przemysły tzw strategiczne - surowce plus energetyka to troche inna bajka.  Wystarczy obłożyć tzw emisję CO2 kosztami i mamy wykończenie konkurencji w zakresie produkcji przemysłowej,  która szczególnie w nowoczesnych technologiach zużywa dużo energii elektrycznej. Wtedy prywatni producenci zostawiają zabawki a bezrobotni to problem .... państwa. 

 

zaloguj się by móc komentować

ThePazzo @peter15k 21 marca 2021 21:06
21 marca 2021 21:40

Spółka akcyjna z zasady jest firmą prywatną. Coca - Cola McDonalds, Ford,  Apple,  CD-Projekt :) etc.

Gdy zarząd robi błąd jest weryfikowany - prezes państwowego molocha nie. 

 

 

zaloguj się by móc komentować

peter15k @ThePazzo 21 marca 2021 21:40
21 marca 2021 23:02

Trudno tam znależć właściciela. To jest niestety współczesna Ameryka. Dlatego jest taka wojna o wprowadzenie systemu promujacego najsilniejsze niejawne lobby oczywiscie mające najwiekszy wpływ poprzez banki i zalezne instutucje finanasowe które są właścicielem de facto "wszystkiego". Ten proces narastał od ok  30 lat. To raczej nie jest już kapitalizm w jego poprzedniej klasycznej formie. Czy właściciel jest prywatny ?

Coca Cola

The largest shareholders of KO are institutional investors and mutual funds. You can find a list here: KO Major Holders | Coca-Cola Company (The) Stock - Yahoo Finance

McDonald's Corporation (MCD)

Ford Motor Co 

Institutional investors hold a majority ownership of F through the 53.77% of the outstanding shares that they control. This interest is also higher than at almost any other company in the Motor Vehicles industry. Last, during the quarter ended June 2019, these large investors purchased a net $102.4 million shares.

Other institutional29.13%Mutual fund holders24.64%Individual stakeholders1.04%

Apple

 

zaloguj się by móc komentować

z-daleka @peter15k 21 marca 2021 23:02
22 marca 2021 15:15

Firmy niemieckie takie jak Siemens już w przeszłości rozwiązały ten problem mając własne banki, Obecnie przykładowo producent samochodów Mercedes ma swój bank. Nie wspomnę o innych...w takiej konstrukcji nie ma pytań o rentowność i inne uciążliwe wskaźniki.

zaloguj się by móc komentować

humbelina @peter15k
22 marca 2021 16:16

Firmy panstwowe sa przede wszystkim bezpiecznym paśnikiem dla firm, a raczej korporacji prywatnych. Z drugiej strony, jakkolwiek by to nie brzmialo, wlaśnie firmy państwowe stanowią jako taką, a przede wszystkim jawną ochronę dla najsłabszych podmiow. Nie należy tego rozpatrywać w kategoriach patriotyzmu tylko raczej w ramach tzw zdrowego rozsądku, który coraz  bardziej ulega zanikowi.

zaloguj się by móc komentować

peter15k @z-daleka 22 marca 2021 15:15
22 marca 2021 17:04

Zgadza się i nie tylko - w Polsce od lat działają  - Banque PSA Finance, Toyota Bank, Volkswagen Bank, Fiat Bank, Renault Credit International Bank Polska. To także a może przede wszystkim proces uniezależniania producentów od sektora finansowego, który stał się barierą w zwiększeniu sprzedaży.   Pisałem już, że obecna sytuacja zostanie wykorzystana w rugowaniu wpływów sektora finansowego jak tylko to możliwe przez sektor produkcyjny.  Moim zdaniem konflikt w USA to tego przejaw - chciwy i spekulacyjny sektor finansowy kontra przemysł cywilny i zbrojeniowy. Warto zwrócić uwagę na utworzenie grupy producentów samochodów z południa - Fiat Chrysler ( część europejska ) Peugot czyli Włochy-Francja.  Każdy dzień bałaganu w USA będzie skrupulatnie wykorzystany. 

zaloguj się by móc komentować

Paris @peter15k
22 marca 2021 17:06

Jeszcze  wczoraj...

...  mialam  "trudnosc"  z  odpowiedzia  na  Panskie  tytulowe  pytanie,  jednak  dzis  -  zwlaszcza,  ze  jestem  po  rozmowie  z  mloda  pania  pracujaca  w  NBP,  to  odpowiem  tak  jak  ona,  ze  spolki  skarbu  panstwa,  a  z  cala  pewnoscia  NBP  -  to  sa  NIEPRAWDOPODOBNYM   BASTIONEM  ZLODZIEJSTWA....  MEGA  ZLODZIEJSTWA  PANSTWOWEGO...   tam  jest  ZERO  tzw.  patriotyzmu.  Moja  rozmowczyni  zaznaczyla  zdecydowanie,  ze  wiekszosc  Polakow  nawet  nie  ma  swiadomosci  jaka  to  jest  skala  zlodziejstwa...  przypomnialam  jej  o  "dworkach  Glapinskiego",  ale  ona  powiedziala,  ze  te  "dworki"  to  pikus  -  "wysoki  menagement"  to  jest  pensja  od  80.000  zeta  wzwyz  !!!

Sredni  szczebel  kierowniczy  w  NBP  -  wedlug  mojej  przemilej  rozmowczyni  -  to  same  BARANY  przyjete  "do   pracy  po  znajomosci"...  nie  majace  zielonego  pojecia  o  pracy,  bez  doswiadczenia  i  wiedzy,...  ale  w  "tiulowych  spodniczkach".  Menazeria  owa  zarabia  tam  po  40.000  zeta  na  miesiac  i  boja  sie  podpisac  jakikolwiek  dokument...  zanim  cos  podpisza,  to  7  razy  sie  moja  rozmowczynie  -  zwykly  robol  -  pytaja,  czy  aby  tylko  sie  nie  pomylila,  a  ona  zarobiona  jest  po  uszy...  i  zwyczajnie  psychicznie  zmeczona. 

zaloguj się by móc komentować

peter15k @humbelina 22 marca 2021 16:16
22 marca 2021 17:11

Musimy się nauczyć patriotyzmu zdrowo-rozsądkowego czyli mówiąć wprost dbałości o własny interes.  Wydaje sie, że teraz jednak mamy go trochę więcej niż przed II wojną wbrew pozorom ( nad tym promowaniem rozsądku pracuje niestrudzenie Gospodarz i wielu publicystów )   Moim zdaniem firmy państowowe powinny istnieć mając jednak te same reguły funkcjonowania co inni. Jakiekolwiek uprzywilejowanie rodzi patologie.  Oecnie niepokoi proces niszczenia klasy średniej ale nie tylko u nas. 

zaloguj się by móc komentować

humbelina @peter15k
22 marca 2021 17:29

Zgadzam sie z Panem, dbałośc o własny interes jest zbieżny z postrzeganiem innych w kontekscie wpólnotowym. Nie zgadzam sie jedynie  z postrzeganiem panstwa jako "wszelkiego zła". Jeśli nie będzie panstwa będziemy jedynie numerami z przypisaną bazą danych. Tendencje do likwidacji panstw, złaszcza narodowych, są dzisiaj silne i...całkiem jawne.

zaloguj się by móc komentować

peter15k @Paris 22 marca 2021 17:06
22 marca 2021 17:33

No niestety nic nowego - proszę w wolnej chwili cofnąć się o parę lat.  Wtedy tam siedzieli "specjaliści" po szkole KC PZPR i doili ile wlezie. Teraz nowa zmiana...  Wygląda to na rewanż płacowy wobec komuchów -  a to że nic nie umieją.... kogo to obchodzi... Praktycznie w tzw budżetówce centralnej bez protekcji nigdy nie było szans na pracę. Koledze z pracy przy likwidacji firmy przed laty podsunięto formularz  wstąpienia do SLD - jako jedyny podpisał - no i "prezesował" całe lata i się "urządził".  My nie i dlatego klepaliśmy bidę, kołatalismy po prośbie do korpo a reszta wyjechała za granicę.  Były czasem oferty pracy ale dla bardzo wąskich specjalizacji, których komuszki nie mogły opanować - jakieś pojedyńcze stołki.  Tak to działało i niestety działa. 

zaloguj się by móc komentować

peter15k @humbelina 22 marca 2021 17:29
22 marca 2021 17:36

Moim zdaniem zrobili falstart i likwidacja państw nie przejdzie. Ten projekt płynie z sektora finansowego i Bigtech.  No ale zobaczymy.

zaloguj się by móc komentować

Paris @peter15k 22 marca 2021 17:36
22 marca 2021 18:02

Tak...

...  "obajtek",  "repolonizacja  merdiow",  "holding  nieruchomosci"  wystrugany  przez  BANKSTERA  tuz  przed  pendemia  "swirusa  =  LIKWIDACJA  PANSTWA  =  FEDERALIZACJA  !!!

 

No  i  jeszcze  ten  NIEBYWALY  "sukces"  BANKSTERA  i  "dobrej  zmiany"  w  grudniu  2020  w  brukselce  =  ZDRADA  i  TARGOWICA  !!!

zaloguj się by móc komentować

tomasz-kurowski @peter15k 22 marca 2021 17:04
22 marca 2021 18:44

To się chyba nazywa "integracja wertykalna" i poza sercem systemu w postaci banku zakłada rozszerzenie interesu na wszystkie potrzebne sektory, od pozyskiwania surowców po dystrybucję i promocję, czyli tworzenie takiego państwa w państwie. Właśnie Japończycy z Toyotą i jeszcze paroma grupami robią za najbardziej eksponowany przykład (ktoś kiedyś żartował, że poza drobną przedsiębiorczością w całej Japonii jest tak z osiem firm), choć to chyba kwestia tego, że najmniej się z tym kryją. Grupa Toyoty to poza samochodami i wspomnianym bankiem również Panasonic, Yamaha, Toshiba, Sony, plus różne Japońskie firmy handlowe, medialne, transportowe itd.. Podobną grupę z własnym bankiem pośrodku ma też Mitsubishi i jeszcze kilka innych firm. W sumie to taka struktura "w poprzek" monopolu - zamiast pełnej kontroli nad jednym sektorem gospodarki, grupa ma swój oddział w każdym sektorze i nie potrzebuje żadnych zewnętrznych partnerów.

zaloguj się by móc komentować

peter15k @tomasz-kurowski 22 marca 2021 18:44
22 marca 2021 18:54

Szczerze mówiąc wcale im się nie dziwię. Po co mają się użerać z bankami o koszty obsługi , prowizje itp. Na dodatek jeszcze bank będzie im chciał wepchnać jakiś dodatkowy kredyt itp.

zaloguj się by móc komentować

peter15k @Paris 22 marca 2021 18:02
22 marca 2021 18:56

Zobaczymy jakie koncepcje się tam kryją w cieniu a może się sprawy rozmyją albo rozbiją o jakieś rafy. Dużo sprzecznych interesów jest w grze...

zaloguj się by móc komentować

tomasz-kurowski @peter15k 22 marca 2021 18:54
22 marca 2021 19:05

Zgoda, choć zdaje mi się, że to nie jest tak, że oni teraz się próbują uniezależniać, tylko takie struktury z bankiem pośrodku są od samego początku, więc równie uprawnione jest stwierdzenie, że to producent z własnym bankiem, co bank z własnym producentem. Choć akurat w ramach Toyoty ta część bankowa jest chyba względnie słaba. Za to Mitsubishi to - wbrew motoryzacyjnym skojarzeniom - przede wszystkim największy bank Japonii, obrosły wielkimi firmami w prawie każdym sektorze.

zaloguj się by móc komentować

ThePazzo @peter15k
22 marca 2021 20:03

Ciekawa ta struktura własności.

Zapewne wiele się zmieniło po ostatnim kryzysie gdypaństwo znacjonalizowało długi banków a także wsparło przemysł motoryzacyjny w USA.

Wychowałem się w rodzinie drobnych prywaciarzy a do głowy mi kładziono - na państwowym się mało zarabia i pierdzi w stołek liżąc tyłek przełożonym. To też dziś się zmieniło z tego co  pisze Paris.

Pewnie stąd tak negatywane podejscie do tego co państwowe. Zastanawiałem się tylko, która polska panstwowa firma jest liderem na rynku globalnym w swojej branży lub chociaż w czołówce i czy może się pochwalić takimi sukcesami jak Panowie od krzeseł, autobusów czy gier komputerowych.

Niedawno umarł Karol Kania, spadł w swoim helikopterze - miałem okazje go poznać - jeden z ważniejszych graczy w Europie produkujący grzybnie do produkcji pieczarek.

https://www.googleadservices.com/pagead/aclk?sa=L&ai=DChcSEwjN7LHlxMTvAhXFw9UKHURBCg8YABAAGgJ3cw&ae=2&ohost=www.google.pl&cid=CAESQOD2FRRCTfxN1hA5olx9_FzS2Di3Z0Mp7dCDQcF5R5XfPDtSlL_7ae2tU27-aFLxru30IiyHEButciCt4_5HiQc&sig=AOD64_2fKwp7lxZNkVDabXG9kMXPVIpS4Q&q&adurl&ved=2ahUKEwjutqXlxMTvAhV95eAKHdPXDecQ0Qx6BAgFEAEhttps://www.googleadservices.com/pagead/aclk?sa=L&ai=DChcSEwjN7LHlxMTvAhXFw9UKHURBCg8YABAAGgJ3cw&ae=2&ohost=www.google.pl&cid=CAESQOD2FRRCTfxN1hA5olx9_FzS2Di3Z0Mp7dCDQcF5R5XfPDtSlL_7ae2tU27-aFLxru30IiyHEButciCt4_5HiQc&sig=AOD64_2fKwp7lxZNkVDabXG9kMXPVIpS4Q&q&adurl&ved=2ahUKEwjutqXlxMTvAhV95eAKHdPXDecQ0Qx6BAgFEAEhttps://www.googleadservices.com/pagead/aclk?sa=L&ai=DChcSEwjN7LHlxMTvAhXFw9UKHURBCg8YABAAGgJ3cw&ae=2&ohost=www.google.pl&cid=CAESQOD2FRRCTfxN1hA5olx9_FzS2Di3Z0Mp7dCDQcF5R5XfPDtSlL_7ae2tU27-aFLxru30IiyHEButciCt4_5HiQc&sig=AOD64_2fKwp7lxZNkVDabXG9kMXPVIpS4Q&q&adurl&ved=2ahUKEwjutqXlxMTvAhV95eAKHdPXDecQ0Qx6BAgFEAEPamiętam jak mi tłumaczył, ze cała rodzina lata eurocopterami bo samochodami jeździć jest niebezpiecznie. Mieli zawodowych pilotów.

https://www.money.pl/gospodarka/karol-kania-kim-byl-biznesmen-ktory-zginal-w-katastrofie-smiglowca-pod-pszczyna-6611251213781856a.html

To pierwsza 50 Polski. Oligarchia ale jednak biznes prowadził po mistrzowsku i nie potrzebował zamówień publicznych ani przekrętów ala Kulczyk.

Nie moge tylko znaleść info czy to rodzina Stanisława Kani - sekretarza KCPZPR ale jak znam życie to na bank.

Więc mamy w Polsce prywatne podmioty, które odnoszą sukcesy i nie zostaly przez urzedników czy polityków wyznaczone do zniszczenia jak kiedyś zniszczono Kluske.

A przecież model biznesowy np. Żabki - facet tworzył sieć po czym ja sprzedał - funduszowi inwestycyjnemu za ogromne pieniadze nie jest niczym nowym. Znałem kiedyś gościa, który ma taki pomysł na życie - zakłada firmy rozkręca je po czym je sprzedaje. Apteki restauracje etc.

Przy otwartych granicach i tzw wolnym rynku gdzie ogromny kapitał wchodzi w branże np deweloperską okazuje się, że nie mamy szans konkurować z nimi u siebie. Prosze spojrzec na firmy deweloperskie w Polsce - najwięksi to obcy kapitał.

Właściwie na palcach jedej reki mozna policzyć ludzi, którzy maja w Polsce ogromny kapitał i nie są zwiazani ze służbami PRL. 

A skoro w Polsce nie promuje się prywtatnej przedsiębiorczości i nie wspiera i nie ma klimatu do rozwoju bo np system kredytowania to jest farsa jesteśmy skazani albo na panstwowe molochy albo na gigantów z zagranicy.

Jakiś czas temu chciałem otworzyć firmę i poszedłem do banku po kredyt oferując w zastaw nieruchomość - bylem w 5 bankach w każdym usłyszalem - nie ma Pan dochodów nie dostanie Pan kredytu a to, że ma Pan nieruchomość nas nie interesuje. 

Dla przykladu moja koleżanka w Anglii kupiła kamienice i zastawiła ją od razu by kupić nastepną. Nieruchomość podzieliła na mieszkania pod wynajem. Po 5 latach ma już ich 3. To sa czynszówki.  Tam dla banku nieruchomość ma wartość u nas nie. 

 

 

 

zaloguj się by móc komentować

Paris @peter15k 22 marca 2021 18:56
22 marca 2021 20:10

Nawet  bardzo  duzo  sprzecznych  interesow,...

...  ale  pomimo  tego  -   to  jest  EWIDENTNA  GRA  calej  tej  zgrai  na  LIKWIDACJE  PANSTWA...  to  naprawde  widac  jak  na  dloni  !!!

Tak  naprawde  to  nie  jestem  juz  ciekawa  kolejnych  "koncepcji",  bo  te  ktore  juz  do  tej  pory  zobaczylam  i  doswiadczam  mowia  same  za  siebie  i   nazbyt  wystarczajaco,...  "oczekiwac"  czegos  po  zlodziejach  i  bankrutach  to  jest  jakas  schizofrenia  !!!    

zaloguj się by móc komentować

peter15k @ThePazzo 22 marca 2021 20:03
22 marca 2021 21:36

Niestety pewne procesy zanikania własności w gospodarce światowej głównie w USA były sygnalizowane przez ekonomistów już co najmniej 20 lat temu. Banki pośrednio i bezpośrednio stały się właścicielem wszystkiego bo emitowały pieniadz nie związany z realnymi transakcjami. No i mamy efekt końcowy - komunizm w Białym Domu.  Efektem są także szalone koncepcje totalnej kontroli elektroniczej nad społeczeństwem, propagowanie aborcji i eutanazji ( z czego mają płacić emerytury skoro nie ma dzieci ), degenerowanie społeczeństwa ( tęczowe idee - też ograniczają przyrost naturalny z wiadomych powodów ), kreowanie nowych rynków poprzez propagowanie likwidacji tradycyjnego rolnictwa - żywnośc syntetyczna,  ocieplenie klimatu czyli kastracja możliwości konkurowania w związku z ceną prądu - przykłady można mnożyć.  Na dodatek są koncepcje "ratunkowe " -  stymulowanie imigracji ( może będą pracować na nasze emerytury...) kreowanie mniejszości "prześladowanych" czyli nowy proletariat itp. Trump próbował sprowadzić produkcję z powrotem ale go wysadzili z siodła. 

My trochę w tych procesach nie braliśmy udziału bo - zmiana systemu politycznego. Przedsiębiorców trochę jest ale i dobrze, że nie są lansowani medialnie. Tworzenie struktur a potem sprzedaż to model biznesowy. Było paru takich przedsiębiorców. Co innego struktura a co innego prowadzenie całej logistyki i procesu sprzedaży w dłuższym okresie dlatego weszły sieci mające dziesiątki lat doświadczeń w takiej działalności. 

Jesteśmy w sytuacji gry na punkty uwiązani do gospodarki niemieckiej ( pisano tutaj  także jak firmy stanęły w zach. województwach z powodu braku zamówień niemieckich - covid ). Niemcy eksportują do Chin to i u nas się kręci podwykonawstwo. No niestety musimy grać na punkty i próbować szukać różnych niszy. Anglicy wbrew pozorom przez brexit co już widać ściągają do siebie wolny kapitał który ma wieksze możliwości inwestowania gł w akcje czyli grają na city.

Dużo i ciekawie mówi o sprawach finansowych  Cezary Głuch ( Independent Trader ) 

Firmy państwowe to też klient i zatrudnieni tam dostają pensję - to też są klienci. Trzeba pamietać, że prowadzenie firmy z sukcesem to umiejętność, którą mają nieliczni. Dlatego sektor państwowy jest konieczny co nie oznacza ża ma mieć przywileje. 

 

 

 

 

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @peter15k
24 marca 2021 18:10

" Spokój społeczny uzyskano wypychając 2 mln bezrobotnych na zachód w tym 25 000 lekarzy,  szukających płacy porównywalnej do kolegów na zachodzie. Nie wyjechali jednak profesorowie uczelni np. medycznych i nie tylko , którzy mogli tworzyć dynastie rodzinne na swoich uczelniach. Alternatywą pracy były wtedy Biedronka, wózek widłowy albo pchanie wózka z towarami w Amazonie."

 

I chyba nadal jest ten sam uklad: widlak, amazonski wozek i Biedronka. W Polsce poziom zycia wyznacza stopien znajomosci. W PRL-u liczyla sie rownie mocno przynaleznosc do wiadomej organizacji, teraz, od paru dekad, a zwlaszcza od wejscia Polski do UE, znajomosci sa wszystkim.

W moim rodzimym Lublinie wybudowano lotnisko w zdumiewajaco szybkim jak na polskie realia czasie, bo w ciagu dwoch lat.

Chodzilo chyba o to zeby szybko wyekspediowac masy bezrobotnych z Lubelszczyzny do Niemiec i Anglii. I stad politycy i decydenci dostali takiego spreza, ze tak sie wyraze.

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @peter15k
24 marca 2021 18:16

"Nic nie zastąpi tworzenia firm we własnym kraju i kreowania w ten sposób rynku pracy."

Zgadza sie.

W Portland w stanie Oregon gdzie mieszkam, widac w kazdej czesci miasta male firmy i firemki, taki jest przyjemny i lokalny koloryt.

Jakas ksiegarenka, kafejki, restauracje, bary, a to sklep optyczny, z przyborami przeroznymi, zaklad fryzjerski. Wszystko male, prywatne firmy, biznesy rodzinne.

W Polsce na ulicy jakiegos wiekszego czy mniejszego miasta, ten sam monotonny widok: apteka, bank, ubepieczenie. Poprzetykane od czasu do czasu jakas Zabka czy Biedronka.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @Szczodrocha33 24 marca 2021 18:16
24 marca 2021 19:35

i jeszcze  agendy Providenta, chwilówki, lombardy i lumpexy.

zaloguj się by móc komentować

Paris @Szczodrocha33 24 marca 2021 18:16
24 marca 2021 20:49

A  w  Polsce...

...  "nasz  ZONT"  na  chama  i  zywca  BANKRUTUJE  maly  i  sredni  biznes...  tak  im  sie  "strasznie"  picdemia  ze  "swirusem"  rozwija,  a  w  miedzyczasie  Obajtek  za  ostatnie  piec  lat  "DOROBIL  SIE"  6  i  pol  miliona  zlotych   !!!   !!!   !!!

A  Grodzkiego  i  tak  NIE  MA  KTO  przyskrzynic  -  SA  DOWODY,  SA  SWIADKOWIE...    I  NIC...   sa  tylko  dete,  skandaliczne  i  kuriozalne  PIERDY  w  kurwizorze,  bo  "dorabia  sie  w  Polsce"  TYLKO  tylko  "nasza  wladzunia"  i  "nasi  wyrancy"  wiec  "swirus"  MUSI  nas   atakowac  "BEZLITOSNIE"...

...  w  zlodziejskiej,  masonskiej  Francji  to  juz  "swirus"  ich  tak  "atakuje",  ze  az  zaczna  wyszczepiac  Frankow  na  STADE  DE  FRANCE   !!!   !!!   !!!...  tak  wlasnie  zapodali  dzisiaj  Frankom  w  ich  telewizorze...

...  a  w  Izraelu   wybory  "wygrywa"  KRYMINALISTA  Bibi  Netanjahu   !!!   !!!   !!!

  

ZABIC  ICH   SMIECHEM...  perlistym  smiechem  na  sali  !!!

 

 

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @stanislaw-orda 24 marca 2021 19:35
24 marca 2021 21:36

Tak, i sklepy ktore sprzedaja uzywana odziez na kilogramy chyba, to wlasnie chyba te lumpeksy. A i tak dra z ludzi.

Dziwna rzecz, w Stanach trafiaja sie takie sklepy, ale sa raczej rzadkie, np. siec sklepow firmy Good Will. Ale tam mozna kupic bardzo mala uzywana odziez za zupelne grosze.

Ale mozna sie ubrac calkiem dobrze w normalnym sklepie, w przyzwoite ciuchy za kwote rzedu $350-400. czyli srednio jakies dwie dniowki.

Tu w zasadzie wszystko jest tanie i dostepne dla przecietnie zarabiajacego czlowieka, z wyjatkiem dwoch spraw: mieszkan i opieki medycznej.

W tych dwoch branzach jest rzeznia, choc zlagodzona ostatnio przez atak wirusa mordercy.

zaloguj się by móc komentować

peter15k @Szczodrocha33 24 marca 2021 18:16
25 marca 2021 08:15

Widok w miastach jest monotonny ale wystarczy pojechać dalej. Ostatnio jechałem na południu w rejonie Gliwice- Zabrze Sosnowiec.  Ogromna ilość nowych obiektów, hal produkcyjnych. Gigantyczne obiekty stawia Panattoni - amerykańska fima deweloperska najmująca powierzchnie także Amazonowi ( bo Amazon ma rozmach to jest widoczne )  Widać wyraźnie że inwestycję idą w kierunku wykorzystania położenia Polski - transport - Chiny - Europa zachodnia.  Polacy mają ok biliona na rachunkach bankowych i drobny biznes usługowy też się rozwijał no ale teraz covid może zniszczyć ten segment być może także celowo.  Są też firmy prywatne świetnie prosperujące. Przykładowo firma produkująca przyprawy albo z innej branży prywatny przedsiębiorca zaczynający od skupu złomu który jest teraz właścicielem huty.  Polski problem był i jest jeszcze inny - po 1989 roku "ubekistan w gospodarce" czyli wszechobecność starej bezpieki po transformacji , która starała się opanować gospodarkę. Przykłady można mnożyć kiedy w dobrze rozwijajacej się firmie zjawiali się smutni panowie z "powiązaniami". Walka z tą patologią trwa już 30 lat.  Przykładowy tu jest "gwiazdor biznesowy" - Kulczyk z jego rodzinnymi resortowymi powiązaniami. Kluska ( Optimus ) został zniszczony bezwzględnie a z Optimusa wyrósł Wiedzmin czyli CD projekt.  To była główna bariera rozwojowa a ponieważ bezpieczniacy jak zapisali sie na służbę do obcych ( zgodnie z wykładnią Michalkiewicza ) to dbali o to żeby lokalny biznes nie wyrósł nadmiernie tak jak życzli sobie "pracodawcy"  Do dzisiaj widać wyraźnie, że pewne inicjatywy są dziwnie kasowane na rzecz obcych interesów. 

zaloguj się by móc komentować

Paris @peter15k 25 marca 2021 08:15
25 marca 2021 19:06

Oczywiscie,  ze...

...  widac...  i  jest  to  CELOWE  !!! 

Ciagle  "sami  swoi"  przy  korycie...  Bibi  KRYMINALISTA  "wygrywa  wybory"...  Makrela  "nie  poda  sie  do  dymisji"  pomimo  druzgocacej  krytyki,  bo...  "poprosila  o  wybaczenie"...  w  USA  widac  i  slychac  "odlot"  nowej  ekipy,...  w  Polsce  deta  "kAferencja  cybernetyczna"  potrzebna  Polakom  jak  psu  na  bude...

...  i  do  tego  jeszcze  zeby  WYKONCZYC  Polakow  -  zamkniecie  gospodarcze  od  soboty,...  ale  "dziedziczka"  Kulczykowna  "otwiera  biznes"...

...  zlodziejstwo  panstwowe  kwitnie,  ze  "obajtek  obajtka  obajtkiem  pogania"...  i  szafa  gra  !!!

zaloguj się by móc komentować

peter15k @Paris 25 marca 2021 19:06
25 marca 2021 21:19

Przypomniał mi się komentarz w internecie  - ktoś napisał że pracował w Niemczech ( szparagi albo coś innego ) i usłyszał od niemca - "jak to jest możliwe,  że macie góry, lasy. jeziora, morze i zapierd..cie za najniższe stawki po całej Europie - chyba jesteście źle rządzeni..... 

No właśnie... jak to było możliwe że przy takich zasobach, w tym naturalnych i ludzkich wywalono 2 mln ludzi za granice i 25 000 lekarzy ?  Daje do myślenia...

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @peter15k 25 marca 2021 21:19
25 marca 2021 21:42

w państwach bankrutach (masa upadłościowa po RWPG) , w których wierzyciele zainstalowali "zarządy komisaryczne", drenuje sie metoda gospodarki rabunkowej wszystkie aktywa. Zwłaszcza  wykwafikowane kadry, co daje gwarancje, że same nigdy o własnych siłąch nie podźwigną sieę"z kolan" (stanu uzależnienia).

Bo te siły sa transfuzjowane na zewnątrz.

zaloguj się by móc komentować

Paris @peter15k 25 marca 2021 21:19
25 marca 2021 21:53

Mnie,  cos  w  tym  stylu...

...  powiedzial  kilka  lat  temu  znajomy  Syryjczyk,  Issam,...  ze  zna  wielu  inteligentnych,  pracowitych  Polakow,  ale  rzady  to  mamy  BEZNADZIEJNE  !!!

Mniej-wiecej  to  to  samo.

Co  do  wywalenia  tych  Polakow...  ponad  80  lat  temu  w  czasie  zawieruchy  wojennej  i  pozniej  wykonczyli  miliony  Polakow,  a  teraz  miliony  zostaly  "wyjechane",... 

...  dzisiaj  zas  kazdy  Polak  widzi  na  wlasne  oczy  i  doswiadcza  czym  podszyty  jest  "nasz  ZONT"  !!!

 

Zas,  co  do  Panattoni  -  to  2  gigantyczne  magazyny  sa  postawione  w  Radonicach  k.  Blonia,  a  drugi  tuz  przy  samej  trasie  A2  do  Warszawy,  na  wysokosci  Grodziska.  Narazie  stoja  puste,...  ale  ZLODZIEJSTWO  MASONSKIE  juz  zawczasu  sobie  pobudowalo  i  tak  sie  "rychtuje"  pod  przyszla  jume  na  mlodych  Polakach  "za  miske  ryzu"  pod  ten  "nowy  lad"  i  "zielona  energie"...

...  zobaczymy  co  z  tych  zakusow  wyjdzie,  bo  ZLODZIEJSTWO  "zaplanowane"  jest  na  NIEPRAWDOPODOBNA  SKALE  !!!     

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować